תמחור מוצר הוא דבר חשוב מאד לכל בית עסק ומותג, וחשוב להבין שאין דרך אחת נכונה או “נוסחת קסם” שמתאימה לכולם. כללי האצבע המנחים בעת תמחור מוצר הם רק הבסיס, ועליו אתם נדרשים להוסיף יצירתיות, ערכי מותג והכוונה נכונה.

מחיר של מנה במסעדה
מחיר של מנה במסעדה

תמחור מוצר הוא תהליך שנהוג לחשוב עליו מעט מאד, למרות שבמקרים רבים הוא מרכיב חיוני מאד שיקבע בסופו של דבר את זכות הקיום של העסק (Do or Die) ורמת ההצלחה של מכירת המוצר או השירות שהוא מציע. בסופו של דבר, תמחור מוצר הוא הבסיס לתהליך השיווק והמכירה המוצלחת שלו לקהל היעד הרלוונטי, וחשוב להתייחס לתהליך התמחור כצעד שיווקי חיוני לכל דבר ועניין.

תמחור מוצר מתבצע קודם כל לפי קווי מנחה כלליים – כמו למשל שיקולי עלות/תשואה, תחרותיות בשוק וכלים נוספים לניתוח וקביעת מסלול עסקי נכון, בכל שוק או ענף בו מתחרה העסק או המותג. לרוב, לקוחות הולכים לאיבוד בתהליך ושוכחים כי אלו כללי אצבע בלבד, אשר נועדו להגדיר מעין קו מנחה, ואסור להתייחס אליהם בתור “נוסחת קסם” שמתאימה לפתרון כל בעיה. למעשה, יש לראות אם המסקנה שהתקבלה בעזרת שימוש בכלים אלו, עומדת בקנה אחד עם ערכי המותג ועם רווחיות העסק, ולכוון את תהליך התמחור במידת הצורך.

אז כן כדאי לעשות תהליך של תמחור מוצר? כמו תמיד בעולם העסקים, אתם נדרשים לחשוב קצת מחוץ לקופסה, ולגייס לא מעט יצירתיות כדי לנצח במאבק על ליבם של הלקוחות.

תמחור מוצר – מהי יצירתיות תחרותית, ולמה היא חיונית לתהליך?

בעידן המודרני של היום, אנו חיים בעולם המשתנה מול עינינו, וכמוהו גם תפיסותינו שלנו ושל לקוחותינו לגבי השוק בכלל, ולעיתים בעלי עסק שוכחים או לא מבינים שאי אפשר להתמקד רק בדרך פעולה אחת. קהל היעד, מוגדר ומוכוון ככל שיהיה, אינו מצוי באפיק אחד מסוים או מגיב כולו לדרך פעולה אחת, ולכן יש לנקוט כל הזמן במשנה יצירתיות ולהשקיע מחשבה רבה בתכנון ופיתוח אפיקי פעולה חדשים. עיקרון זה נקרא בקיצור “יצירתיות תחרותית”, ובלעדיו קשה מאד להצליח בגדול.

גם תהליך “פשוט” לכאורה כמו תמחור מוצר, חייב להתבצע מתוך פרספקטיבה שנותנת משקל משמעותית ליצירתיות התחרותית ומאפשרת לה להכריע את כף המאזניים לטובתכם. כאשר אתם, כבעלי עסק או מותג, עומדים לקבוע הלקוחות יצטרכו לשלם כדי ליהנות מהמוצר או השירות שלכם, אתם צריכים להתייחס למגוון רחב של משתנים, הלוקחים בחשבון לא רק את מה שאתם הייתם רוצים לתת, אלא מה שקהל היעד שלכם היה רוצה לקבל. כדי ליצור בעצמכם נוסחת קסם שתתאים למותג ולקהל הספציפי שלכם, אתם צריכים לדעת להסתכל על התמונה הגדולה ולהפיק מתוכה את כל המסקנות.

הדרך לבצע ניתוח כזה, שיפיק מסקנות יצירתיות ובעיקר תחרותיות ופרקטיות, היא לצלול עמוק לתוך הערכת המסרים והערכים של המותג שלכם, להוסיף לתמונה את היעדים שאתם שואפים להשיג במכירת השירות או המוצר החדש, ולהתחשב בניתוח עדכני ככל האפשר של קהל היעד ופלטפורמות הפרסום שלכם. רק מתוך פרספקטיבה כוללנית כזאת, תוכלו להגיע למסקנה בריאה ונכונה לגבי תמחור מוצר או שירות, בצורה שתאפשר לו חשיפה אופטימלית לקהל היעד ותניב כמה שיותר המרת פרסום למכירות.

רוצים לשמוע כיצד תוכלו לבצע את תהליך התכנון בצורה האופטימלית? מעוניינים לקבל חוות דעת מקצועית ומפורטת לגבי סל השירותים והמוצרים שלכם, תהליך התמחור שלהם ושיווקם לקהל הלקוחות שלכם? אתם מוזמנים לפנות אליי, ואני אתן לכם את המתכון להצלחה.

  • (FC = Food Cost)