פרסום דיגיטלי הוא כבר מזמן לא אופציה חדשנית אלא דרך חיים שחובה לקבל, ומי שאינו יודע לשווק את עצמו להמונים ברשת, לא יוכל כנראה להמשיך להילחם על נתח משמעותי מקהל הלקוחות הפוטנציאליים שלו. איך מתכננים את המעבר, ומה כדאי לעשות בתחילת הדרך?

המעבר לשיווק דיגיטלי

העולם עובר לרכישות דרך האינטרנט – זאת עובדה קיימת, שלא תמיד אהובה על הדור המבוגר ואפילו על מנהלי עסקים צעירים שעוד לא התקדמו לאינטרנט, אך בסופו של דבר, למרות שחווית הקניה משתנה משיטוט בין המדפים ובחירת מוצרים לציד על מסך המחשב, הקניות ברשת רק הולכות ומתרחבות בכל העולם, בעוד עסקים פיזיים שאינם פועלים ברשת הולכים ומצטמצמים.

אז נכון, בישראל אנו עדיין מפגרים מעט מאחורי אירופה וארה”ב בנושא הזה, אך אנו מתקדמים לאט ובטוח להדבקת הפער. עם כניסתה של אמזון לישראל, אנו נצפה בתהליך מהיר של שינוי בחוויית הקניה, ועקב כך יש ויכוחים רבים על עתיד הקניונים הרבים בישראל אשר חלקם כבר מזמן עומדים ריקים עקב ריבוי שטחי מסחר זהים.

מה קורה פה? אנו עדים כיום למהפך דומה שהתרחש בשלהי שנות השמונים לבתי הקולנוע, אז מדיניות כלכלית (מדיניות כלכלית פזיזה שר האוצר שרצתה לשחרר את המדינה מחנק הרגולטור ומעבר לשוק חופשי גרמה לאינפלציה מטורפת) שחררה את החסמים ואנו התחלנו לרכוש טלוויזיות המקרינות בצבע ומכשירי וידיאו בייתים. בהתבסס על הגל, אט אט קמו גם ספריות להחלפת קלטות סרטים ותעשיה שלמה התפרנסה כתוצאה ממעבר של הקונים מחוויית צפיית בקולנוע לחוויית צפייה ביתית, מה שגרם לבתי הקולנוע שהיו במרכזי הערים, בהם השכירות יקרה, להיסגר בזה אחר זה. כך המשיך המצב עד כאמצע שנות התשעים, אז התחילו להציע בבתי הקולנוע חווית צפייה שונה – אולמות הפכו למרכזי בילוי, תחילה בתוך קניונים, ולאחר מכן נדדו מחוץ לערים ונפתחו כמרכזים עצמיים להקרנות סרטים ובילוי עם חברים הכוללים מסעדות וחנויות שונות.

ואיך כל זה קשור לאינטרנט? אותו המהפך שקרה אז, קורה גם היום, אך בסדר גודל משמעותי הרבה יותר. כיום, אין משמעות לקיום פיזי בלבד של עסק ובעיקר לא של מותג או רשת שחושבת רחוק. אין אפשרות שלקוח יחפש ולא ימצא את הנוכחות של מותג חזק ברשת והגישה הרווחת היא: מי שאי אפשר למצוא אותו בגוגל, אפילו לא בכרטיסיית העסק שהוא עצמו אמור לפתוח בשירות החינמי של גוגל, הוא כנראה לא עסק ששווה לבקר אצלו. אם אתם לא מתמצאים מאד באינטרנט, ורוצים לשמור על תדמית מרשימה מול הלקוחות, כדאי מאד שתמצאו מישהו שיעשה את זה עבורכם.

אז, איך מתחילים את המעבר לשיווק בדיגיטל?

שיווק בדיגיטל הוא עולם ומלואו, שאגב שונה לחלוטין מכל עולם של שיווק ופרסום פיזי שמוכר למומחים בתחום. שיווק דיגיטלי הוא תהליך מורכב ביותר שכולל עשרות אם לא מאות אפשרויות שונות, המותאמות באופן אישי לכל לקוח, ולכן בעל עסק חכם לא ייקח את הנושא על עצמו אלא ימצא בדרך כלל מישהו שידריך ויכוון אותו, ובעיקר ילמד אותו ויעשיר אותו במידע חיוני לאורך הדרך.

לכן, הצעד הראשון בכניסה לעולם השיווק בדיגיטל, היא למצוא יועץ שיווק דיגיטלי, עם דגש על יועץ ספציפי שמכיר את תחום העיסוק והשוק התחרותי בו מתחרה המותג. יועץ שיווק דיגיטלי, בדיוק כמו יועץ עסקי, יעזור ללקוח לבנות את אסטרטגיית השיווק המושלמת שתתאים בדיוק לצרכים שלו, בכל הפלטפורמות האינטרנטיות המקובלות.

לאחר ייעוץ ראשוני עם יועץ שיווק דיגיטלי, הצעד השני הוא לקבל כמה החלטות חשובות מאד ואחת הראשונות והעיקריות שבהן היא “כמה תקציב שיווק דיגיטלי עומד על השולחן”. זאת היא בעצם שאלת השאלות, מאחר והתשובה לה תקבע לא רק באיזו אסטרטגיה כדאי לבחור בדרך לליבם של ההמונים ברשתות החברתיות ובשאר הפלטפורמות האינטרנטיות, אלא בכלל איזו פלטפורמה ניתן בכלל לשקול בתור אופציה. אם אין לכם הרבה תקציב, עדיף לדבוק בכמה ערוצים בסיסיים ולא לחפש לעוף גבוה מדי, מכיוון שהזירה האינטרנטית מציעה אינסוף אפשרויות פרסום בלתי מוגבלות מבחינת תקציב, ולכן ככל שתסכימו לפתוח את הכיס אתם גם עלולים ליפול אל בור עמוק של השקעות שקשה להחזיר. מציאת יועץ שיווק דיגיטלי טוב חייבת להיות הצעד העיקרי שלכם, כדי להצליח להתמצא בשטח.

מעבר למציאת יועץ, אתם יכולים ללמוד כמובן בעצמכם את נושא השיווק הדיגיטלי, שקיים וזמין ללמידה עצמית, בקורס דיגיטליים או פרונטליים, במגוון מיקומים ברחבי הארץ. לימוד עצמי בתחום זה הוא יקר יחסית, אבל מדובר בסך הכל בהשקעה גדולה ומרוכזת יותר בפעם אחת, במקום שכירה של שירותי ייעוץ שיווק דיגיטלי של גורם חיצוני על בסיס תשלום חודשי. בטווח הארוך, את הכל כדאי ללמוד בעצמכם, וכאן השאלה שאתם צריכים לשאול מול המראה היא האם מדובר בעבודה שתעשו לבד או שעדיף לתת למישהו מקצועי לעשות אותה עבורכם.