בחירת שותפים עסקיים היא צעד ראשון וחשוב מאד לפני כניסה לכל פרויקט, אבל הכי חשוב זה לדעת לעשות את זה נכון. איך לדעת אילו שותפים עסקיים אתם צריכים לפרויקט מסוים, ועל מה הכי חשוב לשים לב לאורך כל הדרך?

שותפים עסקיים יושבים על כוס יין
שותפים עסקיים יושבים על כוס יין

שותפים עסקיים יכול להיות הדבר הכי טוב שקרה לכם ולעסק שלכם, אך באותה מידה שותפות עסקית לא נכונה, בדיוק כמו מערכת יחסים לא טובה, יכולה להיות שלילית מאד ואפילו הרסנית ובעלת פוטנציאל נזק אדיר לעסק ולמותג. כשאתם מתחילים לחשוב על גיוס ומציאת שותפים עסקיים לפרויקט חדש או וותיק שלכם, כדאי קודם כל לשקול שנית את הרעיון, להבין האם אתם עושים את ההחלטה הנכונה, ולחשוב כיצד לעשות את הצעד בצורה אופטימלית שתמנע מראש תקלות.

האם אתם צריכים שותפים עסקיים? כמובן שהתשובה תלויה בכם, ביכולות שלכם, ובצרכים של הפרויקט שלכם. לרוב, אם אתם צריכים שותפים עסקיים, אתם תדעו זאת מהר מאד, בהתאם לחוסר היכולת שלכם לטפל לבד בכל האספקטים של העסק או לצורך שלכם במימון לצורך הקמה חברה או הרחבת פעילותה. שותפים עסקיים הם בחירה נכונה כאשר הם “מביאים לשולחן” משהו שאין לכם ואתם זקוקים לו, ובמקרה כזה הוא עשויים למנף אתכם גבוה ורחוק, אם תלמדו להשקיע בהם, להשתמש בכישוריהם בצורה הטובה ביותר, ולא לפגוע בקשר איתם.

שותפים עסקיים – איך בוחרים וכיצד יש לפתח את הקשר?

לפני שאתם נכנסים סופית ליחסים עם שותפים עסקיים, כמו בחשבון שאתם עומדים להתחייב לקשר בו צריך להשקיע בדיוק כמו בזוגיות. אמנם במקרים רבים שותפים עסקיים עשויים להיות אפילו כאלה שמוגדרים “שותפים שקטים” או מעורבים בעיקר בעניינים פיננסיים ולא בהתנהלות היום יומית של העסק, אך בסופו של דבר, ולא משנה מה מסגרת הקשר הספציפית שמתאימה עבורכם, יהיה מדובר בכל זאת במסגרת של קשר מחייב שצריך להשקיע בו, לכבד אותו ובעיקר לדעת להפיק ממנו את המירב.

אחד הדברים הכי חשובים בעת יצירה ושימור של קשר עם שותפים עסקיים הוא לדעת לחלק ביניכם את תחומי האחריות. באופן עקרוני, יצירת קשר עם שותפים אמורה להתבצע כאשר לכל אחד מהשותפים יש תפקיד מוגדר, כישרון ייחודי או פעולות שעליו לבצע על אחריותו בלבד, במטרה לעזור לשותפים האחרים לקדם את הפרויקט. אם אתם מרגישים שהשותפים לוקחים על עצמם אחריות, לא מסבכים אתכם עם בעיות שלהם ועוזרים לכם להרחיב את פעילות העסק ולהוריד מכם אחריות, בזמן שהקשר מצידכם מניב את אותה התוצאה, אתם בדרך הנכונה לקשר פרודקטיבי שמטיב לשני הצדדים.

נושא שני שחשוב לקחת בחשבון בעת כניסה לקשר עם שותפים עסקיים הוא ניהול דיונין וויכוחים. קונספט שיווקי שונה, או ראיה שונה בכל מה שנוגע להתנהלות הפנימית בעסק תורמים לחוסר התקשורת בין השותפים, אבל אם יודעים להתנהל נכון, אפשר להפיק מהם דיונים עסקיים מכובדים ומרובי דעות, שיכולים להוביל לניתוח רחב ולתוצאות מצוינות. כשאתם מחפשים שותפים עסקיים, דעו לבחור את האנשים שאתם מצליחים לנהל איתם גם וויכוחים לוהטים בצורה מתורבתת ופרודקטיבית.

לסיכום, כאשר אתם מחליטים לקחת שותף, ולא משנה האם מדובר בשותף לעסק חדש או לעסק פעיל, עשו זאת בסבלנות ובשיקול דעת. לא כל מי שאתם מכירים, גם אם הוא חבר טוב, יכול להוות שותף שיתאים לכם ויעניק לעסק ערך מוסף. למעשה, ברוב המצבים בעיות צצות עקב ציפיות שונות של השותפים ותקשורת לקויה, ולכן רק אם תיקחו את הזמן ותעשו את התהליך בצורה נכונה, תוכלו למצוא את האדם המתאים למשימה.

רוצים לשמוע עוד על תהליך נכון של מציאת שותפים עסקיים, וכיצד תוכלו לבצע אותו בצורה אופטימלית? מעוניינים לקבל חוות דעת מקצועית ומפורטת לגבי המותג שלכם וסוג השותף שאתם צריכים לחפש? אתם מוזמנים לפנות אליי לשירותי ייעוץ עסקי, ואני אתן לכם את המתכון להצלחה.